четвъртък, 6 септември 2012 г.

Детайли и подробности, които не трябва да се пренебрегват при създаването на един интериор....


  В този стадий дизайнерът изяснява предпочитанията на поръчителя и обмисля основите на бъдещият проект:
 Избор на стил и цветова гама, особености на композицията, проблеми на пропорциите, функционалноста и ергономичноста на бъдещия интериор и приема решение за начина на реализация на виртуалния проект.


 Етап 1 Разговор с поръчителя
 Етап 2 Избор на стил
 Етап 3 Избор на цветова гама
 Етап 4 Особености на композицията
 Етап 5 Пропорционалност, функционалност и ергономичност
 Етап 6 Избор на метода за реализация на проекта
 На всеки етап от реализацията на проекта, ще се спрем с по няколко изречения, за да ви запознаем конкретно, какво представляват тези етапи.

Етап 1: Разговор с поръчителя
Опитът да се организира по някакъв начин пространството на обществено или жилищно помещение е неизбежно нахлуване на чужда територия. Ето защо е важно за дизайнера да се изяснят специфичните особености на живота на хората, които ще се ползват от проектирания интериор: техният характер и увлечения, възраст, семейни традиции, професии и др.
Нужно е да се отчете състава на семейството и дори наличието на животни. Необходимо е колкото може по-точно да се изяснят всички изисквания и желания на ползващите на бъдещия интериор.
Често поръчителят трудно може да формулира какво иска, но при това чувства интуитивно какво му трябва. Задачата на дизайнера е да разбере мислите и желанията на поръчителя, да се постави на неговото място и да види детайлите с неговите очи. Като изкусен творец, бързо трябва да предложи възможни варианти относно проекта. Отначало разбира се, всичко се случва само на думи, за да се  изяснят подробностите необходими за бъдещата работа.

Етап 2: Избор на стил
Стилът е най-важният инструмент в работата на интериорният дизайнер. Умението фино да усеща стиловете и да се ориентира в тях е отличителна черта на професионалиста. За да сте сигурни, че ви се предлага качествен интериор, запознанството с особеностите на различните стилове е необходимо и задължително в процеса на работа през този етап. Да се ориентира човек в стиловете не е лесно, а още по-сложно е да се създаде стилистично грамотен интериор.

  Какво е това стил?
„Стил” - Художествен термин, на който е дадено следното определение:
”Стилът (от Гръцки.език.- перо за писане) е утвърдена система от принципи, закономерности и правила на определен творчески метод, а също и особеност на художествените форми, присъщи на някаква историческа епоха. Стил наричат и отражението на тази система в работата на един или друг творец или в конкретно негово произведение. Понятието стил трябва да се разграничава от индивидуалния маниер на работа на художника.”

 Ще направим и кратък коментар за самите стилове или по-конкретно, за тяхната класификация.
 Дизайнът като професия се появява сравнително неотдавна, в началото на двадесети век. За това от съвременна позиция могат да се очертаят три главни периода в развитието на дизайнерски стилове:
- Пред дизайнерска епоха (преди появата на професията на дизайнера)
- Епоха на сформиране на дизайна (формиране на професията на дизайнера)
- Епоха на дизайна (съвременният период, в който живеем. Когато дизайнът изцяло се е сформирал като професия и вид изкуство.)
 Ние ще се спрем, само на последните две епохи с няколко пояснителни изречения.

 Епоха на формиране на дизайна (от началото – до средата на двадесетти век)  
1.Модерн
2.Функционализъм  
3.Конструктивизъм
4.Неопластицизъм
5.Рационализъм

Епоха на дизайна (от средата на двадесетти век)
1.Функционализъм
2.Минимализъм
3.Поп-арт
4.Хай-тек
5.Деконструктивизъм
6.Кич
7.Еклектика и стилизация

 Едва ли бихме могли в няколко изречения да поясним за всеки един стил, но бихме могли да отбележим, че всеки е със своята уникалност, разнообразие на форми и цветове, орнаментика, както и на предпочитания от поръчителите на интериорен дизайн.

Етап 3: Избор на цветова гама
 За цветово решение на пространството и обзавеждането на интериора преди всичко трябва да се отчетат свойствата на цвета, свързани с психо-физиологическите и емоционално-естетическите особености на възприятията на човека.
 Правилно подбраните цветови пропорции имат организиращо значение във всяка композиция.  Желанието е всеки присъстващ в интериора цвят да изпълнява ролята, която му е поверена. Когато ролите на цветовете в интериора са ясно разпределени не спорят помежду си. Те са самостоятелни и самодостатъчни. При силно вътрешно контрастно напрежение, необходимо за изразителността, художественото произведение създава впечатление на балансираност, завършеност и цялостност.
 Отношенията между цветовете в интериора много приличат на отношенията между хората. Колкото по ясно е определен статута им, толкова повече те са съгласувани в действията си.
 За цветовете от спектъра е изписано толкова много, както и се борави умело с тях. Ето защо, ние ще се спрем единствено на хармоничните пропорции. За създаване на усещане на хармония в даден интериор, разпределението на ролите между цветовете, може да бъде следното:
- цвят, доминиращ по обем
- цвят, играещ ролята на акцент
- цвят, среден по пропорция и неутрален по значение

 Цвят, преобладаващ по обем:
 Той е в голямо количество, добър, спокоен, силен и уверен в себе си. Той знае, че никога няма да се разтвори в нито един друг цвят и затова не е нужно да се бори за своето съществуване. Абсолютно уверен е в своето превъзходство и е спокоен по отношение на своето бъдеще - като един голям и силен човек. Може да се превърне във фон на останалите.

 Цвят, играещ ролята на акцент:
 Той може да е в съвсем малко количество, но е активен. Неспокоен е, намира се на предела на силите си и е убеден в своята изключителност. Тъй като е най-малък по обем от всички, той много се страхува да не се загуби, пропадне или разтвори в другите цветове. И поради това започва да проявява своите силни страни. Колкото е по малък по количество, толкова по-силен и активен става. Но има и предел на възможностите си: когато намалее съвсем, той започва да отслабва, да се разтваря в другите цветове и в крайна сметка престава да бъде акцент.

 Цвят на,който количеството му е между първия и втория и заема неутрално място по значение:
 Този цвят е достатъчен сам за себе си, знае си цената и затова е успокоен и уравновесен. Задачата на този цвят е да не спори с другите, а да съществува спокойно, заемайки своето място без да претендира за надмощие нито по обем, нито по акцент.Този цвят може да се сравни с човек, заемащ позицията на мирен неутралитет.
В този момент, когато всички роли са разпределени, никой с никого не спори, а всеки цвят изпълнява своята задача, възниква усещането за хармонично съзвучие на различни, но обединени от единна цел цветове.

  Препоръки по създаването на цветово решение на интериора:
При избор на цветово решение на интериора, на първо място влияят следните фактори:
-   Функционално предназначение на помещението( жилищно, производствено, учебно, битово и други.)
-   Ориентация на прозорците по отношение на световните посоки(север, юг)
-   Етаж, на който се намира помещението
-   Размер на помещението
-   Възраст на хората, които ще обитават помещението

Етап 4: Особености на композицията
 Работейки над интериор, ние създаваме композиция, която трябва да бъде построена по определени закони и правила. Следните понятия се отнасят за художествения метод на работа , с който често ще се сблъсквате при процеса на създаване на вашият интериор:
 -Метрично повторение на детайлите
 -Ритъм на композицията
 -Динамичност на формите
 -Статичност в интериора
 -Тектоника
 -Обемно-пространствена структура
 -Пропорционалност
 -Равновесие и баланс на формите
 -Симетрия на формите и обемите
 -Асиметрия
 -Контраст и изразителност
 -Фактура на композицията на дизайна
 -Пластика на формите на композицията
 -Единство на характера
 Не случайно на последно място (но не по значение, а като обединяващ фактор) сме наблегнали на единството на характера. Изключително важно понятие за създаването на стилен интериор е единството на характера на всички елементи в композицията. Тук можем да отбележим няколко вида единство. На първо място става дума за стилово единство. Елементите от различните стилове имат различен характер и не могат да създадат такова усещане. Не по-малко важно е усещането за единство на времето. Съединявайки на принципа на своята интуиция, а не на знанията, като взаимства от други обекти, дизайнерът създава еклектично  произведение - не по стил, а по вътрешен характер.

Етап 5: Пропорционалност, функционалност и ергономичност.
 Разбираемо е, че всеки интериор трябва да бъде не само красив, но и удобен, а отделните му части, например мебелировката, трябва да бъде освен това и практична. Конструкциите, от които се състои сградата, трябва да осигуряват здравина и надежност, а оборудването да бъде безопасно и икономично.
 Всичко това може да се изрази чрез обобщаващи тези характеристики термини: пропорционалност, функционалност и ергономичност.
 Пропорциите са съразмерност на елементите, съгласувана система от отношения  на частите помежду тях и с цялото, придаваща на предмета хармонична завършеност.
 Ергономиката е наука, изучаваща комплексно функционалните особености и възможности на човека, с цел създаване на най-добри условия за неговата жизнена дейност в средата на обитаване, както и висока производителност при работа. Ергономичните изисквания  са основни при проектирането на обзавеждане и обемно-пространствена структура на интериора.
  В дизайна на интериор разглеждаме факторите, влияещи на качеството на жизнено пространство на човека. В тях влизат следните групи фактори:
 - Свързани с човешката физиология
 - Свързани с хигиенните норми
 - Свързани с психологията
 - Свързаните с околната среда
Няма да се спираме подробно на всички ергономични изисквания в областа на дизайна. Нашета цел е само да ви запознаем с няколко основни фактора, без които не може да мине проектирането на един интериор.
 Свързаните с човешката физиология фактори, определят нормите за съответствие на интериора и неговото обзавеждане с физиологичните особености на човека.
 Свързаните хигиенните норми определят нормите на осветлението, вентилацията, температурата, токсичността, шума и други.
 Свързаните с психофизиологията определят нормите за съответствие на обзавеждане на интериора и цялата негова обемно - пространствена структура с изискванията за психологически и физически комфорт.
 Свързаните с психологията фактори, определят нормите  за съответствие на интериора с особеностите на психологическото възпитание на човека.
 Свързаните с човешкото тяло, определят нормите за съответствие на размера и характера на формите от обзавеждането на интериора с размерите ,анатомията на човешкото тяло.
 Свързаните с околната среда определят нормите на разположение на помещението спрямо географските посоки на света,климата, ландшафта и други.








 Етап 6: Избор на метода на реализация на проекта
 Съществуват два основни метода за реализация на даден проект:
  - Ръчно изпълнение на проекта с традиционни графични средства.
  - Проектиране с помощ на софтуерни  програмни.
При първият метод се губи изключително много време, защото по етапното създаване на ръчни скици ще ни го отнеме. А нашата цел е да се справим със задачата по най-ефективният начин, като се съобразим с изискванията относно изпълнението на даденият проект.
 Днес ситуацията относно информационните технологии коренно се промени. Съществуват множество програми за триизмерно моделиране, които позволяват проектиране на сложни интериори. Най-главното е, че лесно и бързо може да се коригира всеки проект. Разбира се, за компютърното моделиране на интериори също се изисква знание и опит, но при това загубата на време и сили са много по-малко, отколкото при ръчното проектиране.

Няма коментари:

Публикуване на коментар